Mijn favoriete MotoGP-circuit is Suzuka met zijn hoge banking, steile bochten, 180-gradenbochten en uitstekende precisie. Je kunt het weer niet voorspellen en je motorfiets moet de hoogste snelheden in de motorsport aankunnen, dan moet je goede bobber bike onderdelen hebben. Maar als je in Japan bent, is het altijd een genot om de wijde open vlaktes van het platteland in te trekken, een paar van de beste sushi-restaurants te vinden en als de zon de hele dag schijnt, een fantastisch hotel te verkennen.
Mijn liefde voor Suzuka
Ik bezocht Suzuka voor het eerst in 1997 tijdens een motorreis met mijn familie en een andere keer voor een raceweekend toen ik bij vrienden in hun villa verbleef. In maart van dit jaar ging ik voor het eerst naar de MotoGP op het Circuit of The Americas in Austin, Texas, maar niet voor het racen, want ik ben een groot fan van de bandenafbraak.
De MotoGP heeft me altijd geïnteresseerd en ik kwam een zeer informatieve video tegen over de hele MotoGP-industrie voor motorrijders en motorrijders. De conclusie is op zijn zachtst gezegd nogal overweldigend. Al die technologie, engineering en saddle bags heeft natuurlijk ongelooflijke resultaten opgeleverd, maar de ingenieurs moeten nog veel leren over de behoeften van onze klanten en de grondbeginselen van de sport. Net als bij racemotoren gaan de innovaties bij wegmotoren in eenzelfde tempo door als wat er een paar jaar geleden beschikbaar was.
MotoGP in haar beginselen
Ik vind dat de Moto GP moet vasthouden aan haar kernbeginselen. Ik verdedig graag de rechten van motorrijders om te rijden op welke motor ze maar willen, maar ik denk dat een periode van zelfregulering en een vermindering van het aantal dagen van het seizoen om plaats te maken voor andere wegrace-evenementen gepast zou zijn. Ik zou ook graag strengere regels zien om het gebruik van motorfietsen op de openbare weg te controleren. Het gevaar bestaat nu dat motorrijders vaak in gebieden rijden die niet als onze sport aanvoelen. Wielrennen is nog steeds mijn favoriete vorm van sport op de weg en niet al te veel mensen rijden met hun wegmotor op snelwegen.
We hebben ons te houden aan de voorschriften en de regels van de verkeersveiligheid, maar het is niet altijd eerlijk dat motorrijders zich aan strenge verkeersveiligheidsregels moeten houden, terwijl motorrijders wel op de openbare weg mogen rijden. Ik zou graag zien dat de rijders met het hoogste vaardigheidsniveau op de openbare weg met de openbare weg racen. In de Verenigde Staten, waar ik woon, is er echter een sterke oppositie tegen motorrijden op de openbare weg.
Wielrennen op de weg is de echte sport die ik steun. Het is naar mijn mening veel veiliger dan motorrijden. Maar motorrijden is oneindig veel beter dan fietsen, misschien iets wat minder veiligheid voor de rijders. Ik ben mij ervan bewust dat ik op grond van de verkeersregels niet kan zeggen dat wielrennen op de weg niet de ware sport is die ik voorsta. Ik vind wegwielrennen zeker een gelijkwaardige sport en vaak leuker dan motorrijden.